woensdag 5 december 2012

Don't Think Twice, It's All Right.


Don't Think Twice, It's All Right.

Bob Dylan, hij achtervolgt me. Waar ter wereld ik ook ben, Dylan is er ook. Nooit in persoon natuurlijk, dat zou wat zijn! Nee, Dylan's liedjes zijn er altijd.

Als je er over nadenkt is het ook best wel logisch, de beste man is 71 jaar, debuteerde 50 jaar geleden, en bracht afgelopen jaar zijn 35ste (!!) studioalbum uit. Bijna vreemd dat er niet meer muziek van de grootmeester wordt gedraaid.

Maar toch vind ik het opvallend, Dylan achtervolgt me, met 1 nummer in het bijzonder. Don't Think Twice, It's All Right.

De eerste keer dat ik het nummer hoorde was ik meteen verkocht. Het soepele gitaarspel, het zuivere stemgeluid (voor Dylan's doen zeker!) , en de boodschap, Don't Think Twice, It's All Right.

Ik hoorde het voor het eerst toen ik "The Freewheelin' Bob Dylan" voor m'n verjaardag kreeg van m'n zwager. Hij had er een behoorlijke tijd over gedaan om het album te vinden, Bob Dylan bleek namelijk blank te zijn...

Sinds die tijd blijven we elkaar tegenkomen. 2010, vakantie in Australie, een avondje stappen in een behoorlijk alternatieve kroeg waar voornamelijk experimentele techno en andere elektronische rommel werd gedraaid. Net toen we op het punt stonden te vertrekken was Dylan daar, Don't Think Twice, It's All Right.

Lopend over de vismarkt in Groningen, in de verte het geluid van een straatmuzikant. De akkoordenopbouw klinkt direct als muziek in m'n oren.. Don't Think Twice, It's Allright.

Afgelopen zomer, het Noorderzonfestival in datzelfde Groningen. De waanzinnige Tightropes geven een akoestische funky, bluesy show weg. Halverwege het optreden is er een moment van bezinning. Gitarist en zanger Marco gaat zitten met zijn gitaar op schoot en begint te pingelen... "There ain't no use to sit and wonder why babe..." Don't Think Twice, It's All Right.

Zo zijn er nog veel meer anekdotes op te noemen waar Bob en ik elkaars wegen kruisten, maar die zal ik jullie onthouden.

Feit is dat ik Don't Think Twice, It's All Right een beetje heb geadopteerd als motto. Hoewel het nummer gaat over een man wiens geliefde bij hem weggaat, is mijn interpretatie iets anders.

Don't Think Twice, It's All Right is een levensles. Denk niet teveel na, maar doe wat je wil, wat je denkt dat goed is. Alles komt goed. Bij elke twijfel, bij elke beslissing die ik moet nemen zit Dylan op m'n schouder om me eraan te herinneren dat het leven kort is, en dat je alles eruit moet halen.

Bob, bedankt.

Don't Think Twice, It's All Right.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten