maandag 24 december 2012

All I Want For Christmas...



Dames en heren, het is weer zover, de kersttijd is weer aangebroken.

Kerst, geweldig voor de een, verschrikkelijk voor de ander.
Kerst is zo'n feest waarvan de negatievelingen onder ons zeggen dat ze er niets mee hebben. Eten, drinken, liefde en gezelligheid, blegh.

Eerlijkheid gebied te zeggen, ik ben zelf ook zo'n negatieveling, ik heb weinig met t hele kerstgebeuren. Tuurlijk, de vrije dagen, het gezellig samenzijn met vrienden en familie, veel eten en nog veel meer drinken, prachtig, zou het niet willen missen. Maar kerst is ook het feest van hypocrisie, het feest van kop in het zand steken en even voor een paar dagen niet denken aan de gruwelen die elders in de wereld nog altijd gebeuren. Ik denk niet dat de Syriers dit jaar bijvoorbeeld een fijne kerst hebben, of wat te denken van de ouders van de kinderen die zijn omgekomen bij de schietpartij in Newtown.. Maar laten we daar nu niet aan denken terwijl we ons volstoppen, dat komt in het nieuwe jaar wel weer.

Ach weetje, misschien ben ik ook wel te negatief, misschien is het allemaal zo erg niet. Kerst brengt ook mensen samen, doet mensen vergeten en vergeven, en dat is natuurlijk ook prachtig. Neem Serious Request, als voorbeeld voor de Nederlandse kerstgedachte. Elk jaar worden er 3 dj's in een Glazen Huis, ergens op een groot plein in Nederland opgesloten, om een week lang niet te eten, weinig te slapen, en ontzettend veel geld op te halen voor een goed doel. Elk jaar worden de geldbedragen die zij ophalen groter, terwijl de economie toch nog steeds geen tekenen van aantrekken vertoont. Serious Request brengt mensen samen. Samen strijden voor dat ene doel, hoewel toch vaak erg ver van ons bed, maar toch in die ene week erg dichtbij. Serious Request is voor mij de kerstgedachte.

Waarom heb ik dan toch nog steeds niets met kerst? Is het de hype? De drukte van mensen die last minute kerstcadeautjes moeten shoppen? Misschien is het de Drent in mij die, onbewust, toch wel erg gehecht is aan de 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' - mentaliteit, en kerstmis is nu eenmaal niet het feest van 'normaal' doen (hoe relatief normaal ook is).

Nee, ik denk dat het de muziek is. Gadverdamme, wat een ontiegelijke klotenmuziek wordt er elk jaar weer met kerst gedraaid! En er komt ook niks nieuws bij he?! Ja, nog een Band Aid, of Mariah Carey die nog een keer All I Want For Christmas uitbrengt, nu, met nog meer ad libs en rare uithalen dan vorig jaar! En als die liedjes nou alleen die twee dagen die kerst zijn worden gedraaid, en desnoods kerstavond er nog bij, maar neeeee, nee, Sinterklaas heeft zijn boot nog niet ingepakt, wat, de cadeau's zelfs nog niet! Het eerste vlokje sneeuw is nog niet gevallen, de eerste nachtvorst heeft de boerenkool nog niet bereikt. De bladeren zijn nog niet van de bomen, of George Michael, Mud en Slade knallen alweer uit de speakers. Ze zijn simpelweg niet te negeren. En het zijn allemaal van die zoetsappige liedjes over 'hoe eenzaam het is deze kerst', of hoever iemand wel niet moet rijden om bij zijn geliefden te zijn. Nou, whooptidoo!

En dan te bedenken dat er ook echt mooie kerstliedjes gemaakt zijn! The Band's 'Christmas Must Be Tonight', heb ik tijdens kerst nog nooit op de Nederlandse radio gehoord, dito voor The Pogues en hun New Yorkse sprookje, of The Eagles die thuiskomen voor kerst. Maar de ultieme kerstmuziek zal sowieso niet op de Nederlandse (populaire) radiostations worden gedraaid...

Gelukkig heb ik een laptop, en ben ik niet aan de radio gebonden. Morgen draai ik Bach.






1 opmerking: